سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وطندار سیاسی-اجتماعی-ادبی
 
پیوندهای روزانه

اولین لیگ حرفه‌ای فوتبال افغانستان

اولین لیگ ملی تاریخ افغانستان امروز با بازی تیم های شاهین آسمایی و میوند اتلان آغاز شد. بر اساس تقسیم بندی فدراسیون فوتبال افغانستان، این کشور به هشت منطقه تقسیم شده‌اند و هر منطقه یک تیم در لیگ دارد. نحوه انتخاب بازیکنان این لیگ به صورت غیر متعارف و جدیدی بوده است. این بازیکنان از طریق برنامه‌ای به نام "میدان سبز" انتخاب شده‌اند.

اولین لیگ حرفه‌ای افغانستان روشن نام دارد، که نام یک شرکت مخابراتی است که یکی از حمایت کنندگان اصلی این لیگ خواهد بود.

لیگ حرفه‌ای افغانستان در دو گروه چهار تیمی برگزار می شود.

از منطقه مرکز: عقابهای هندوکش، منطقه شمال شرق: موجهای آمو، کابل: شاهین آسمایی، شمال: سیمرغ البرز، جنوب شرق: موج‌های اباسین، غرب: طوفان هریرود، جنوب غرب: میوند اتلان و جنوب: بازهای سپین غر در این لیگ شرکت می کنند.

لوگوی اولین لیگ حرفه‌ای افغانستان، شیری ایستاده است، به گفته مسئولاان فدراسیون فوتبال افغانستان علت انتخاب این نماد به لقب تیم ملی این کشور ارتباط دارد. لقب تیم ملی افغانستان"شیران خراسان" است.

گفتنی است تمام مسابقات لیگ در شهر کابل برگزار خواهد شد و تمام این مسابقات از شبکه تلویزیونی طلوع به صورت مستقیم پخش خواهد شد.

"میدان سبز"

دو نیم ماه پیش، برنامه‌ای تلویزیونی به نام "میدان سبز" برای شناسایی استعدادهای برتر فوتبال افغانستان در شبکه طلوع آغاز به کار کرد.

فدراسیون فوتبال افغانستان می‌گوید که هزاران جوان برای بازی در این لیگ ثبت نام کرده بودند. پس از آزمون‌های تاکتیکی، تکنیکی و پزشکی از هر منطقه 21 بازیکن برتر برای بازی در تیم‌های هر منطقه انتخاب شدند. فدراسیون فوتبال افغانستان در نظر دارد برنامه مشابه‌ای برای زنان هم راه اندازی کند.

کریمی



برچسب‌ها:
[ شنبه 91/11/14 ] [ 4:52 عصر ] [ کریمی ]
   
   

تاریخ 21/6/ 1391 از طرف مجمع علما و طلاب جاغوری همایشی در رابطه به غزنی شناسی در تالار وزارت فرهنگ و اطلاعات کابل با حضور رسانه های خصوصی ودولتی برگزار شد.در این مراسم شخصیت¬های برجسته¬ی علمی، فرهنگی و دولتی کشور شرکت کرده بود. در ابتدا، جلسه با قرائت قرآن کریم توسط قاری بین¬المللی کشور آقای فلاح شروع شد. در ادامه سرود ملّی جمهوری اسلامی افغانستان پخش شد که مخاطبین به احترام سرود ملی کشور بر¬پا خواستند. سپس دبیر این مجمع آقای حاجی محمدّی  در ضمن گزارش کاری،در سخنانش یاد آورشدکه دوسال است این مجمع با مطرح کردن این طرح بی¬بدیل غزنی شناسی فراخوان مقاله از مجموع نویسندگان طلاّب و دانشجویان در خواست مقاله در موضوع مربوطه اعلان نمودند. الحمد الله تا این تاریخ که حدود دوسال از این ماجرا می¬گذرد ما موفق شدیم در ضمن جمع¬آوری ده¬ها مقاله، چندین سیمنار برگزار نماییم. محصول سعی و تلاش همکاران شش جلد کتاب قطوری است که آماده چاپ ونشر  است. ایشان در ادامه بیان کرد غزنی در روزگاری محل و مأمن شعرا و ادبا بود زبان و ادب فارسی از این سرزمین به کشورهای مختلف راه پیدا کرد و زبان فارسی توسط محمود غزنوی و مسعود غزنوی به شبه قاره گسترش پیدا نمود. غزنی شخصیّت¬های چون سنایی، هجویری سیدحسن غزنوی و...صدها شاعر و ادیب را در خود پروراند. در ادامه به ذکر این نکته پرداخت که چگونه است که روزگاری غزنی جهان را اداره می¬کرد و امروز جهان از برقراری امنیّت درغزنی عاجز مانده است. سپس درادامه ی برنامه پیام استاد خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان و رهبرحزب وحدت اسلامی افغانستان توسط آقای بصیرقرباغی-ریس دفتر ایشان- قرائت شد.

 ایشان طرح غزنی شناسی را یک ابتکار بزرگ و بی¬بدیل دانست. در ادامه نماینده سیاسی رهبر حزب وحدت مردمی افغانستان آقای عیسی رحیمی به نمایندگی از آقای محمد محقق به اراد سخن پرداخت و سلام صمیمانه¬ی رهبر حزب مردمی افغانستان را به حاضرین رساند و سیمنار غزنی شناسی را بسیار مهّم و در سطح کشور بی¬نظیر دانست. سپس معین وزارت فرهنگ و اطلاعات آقای مبارز راشدی گزارش از بازسازی غزنی ارائه داد که در ادامه وکلای(نمایندگان پارلمان) مردم غزنی داکتر عبدالقیوم سجادی و شاه گل رضائی، طی سخنانی به بازسازی اشاره نمود و بازسازی ولایت غزنی را کافی ندانست و انتقاده¬های گسترده¬ی بر دولت و به ویژه بر وزارت فرهنگ و اطلاعات ایراد نمودند. مدّتی است که بازسازی شهرغزنی از سوی ریاست جمهوری به وزارت فرهنگ و اطلاعات این کشور سپرده شده است.

شاه گل رضای،نماینده دیگر ولایت غزنی در ضمن ارائه گزارش کاربازسازی غزنی، گفت : در راه بازسازی شهرغزنی چالش¬های وجود دارد: بودجه¬ی کمی برای بازسازی این ولایت اختصاص داده شده است وبا غزنی به عنوان یک شهر محلّی برخورد شده است. بودجه¬ی اختصاص یافته به بازسازی غزنی سال قبل به مرکز برگردانده شده است و این حکایت از بی-توجهی دولت¬مردان به بازسازی غزنی دارد.

 

سپس عبدالقیوم سجادی وکیل مردم ولایت غزنی؛در باره اهمیّت ولایت غزنی به سخنرانی پرداخت و گفت: غزنی یک شهریست، دارای تمدّن باسابقه و زبان فارسی از این شهر به شبه قاره هند گسترش پیدا کرد. وی در ادامه گفت: طلاب جاغوری کاری بزرگی انجام داده و قدم شایسته¬ای برداشته¬اند. آقای سجادی در ادامه گفت: حال این سوال مطرح می¬شود که در فرصت باقی مانده چه کاری برای بازسازی غزنی می¬توانیم انجام دهیم؟ پشنهاد من این است که هنوز تا سال 2013 فرصت داریم باتوجه باچالشهای موجود امیدوار هستیم و ما اعمال فشار بر وزارت اطلاعات و فرهنگ را بیشتر نمایم و در کنار اعمال فشار، گزارش اطلاعات و فرهنگ از بازسازی غزنی کافی نیست. در فرصت باقیمانده باید وزارت اطلاعات تلاش بیشتر بنماید که این وظیفه آنان است. در قسمت دیگر برنامه جناب آقای شوکت محمدّی مقاله¬ای تحقیقی خویش را در باره غزنی شناسی ارائه داد. سپس در فاصله¬ی کوتاه پذیرایی انجام شد. بعد از آن سرود ی توسط گروه سرود خواهران با لهجه¬ی شیرین هزارگی اجرا گردید. در ادامه نماینده سیاسی آقای محقیق عیسی رحیمی صحبت نمود. در ابتدا سلام استاد محقق رهبر حذب مردمی افغانستان را به حاضرین رساند.سپس صحبت شان را با این سوال مطرح کرد که چراغزنین به عنوان پایتخت جهان اسلام انتخاب شد؟ آن نبود جز جلال و شکوه دولت مردان فرهنگ دوست غزنین و در ثانی غزنین تلاقی چند فرهنگ قرار داشت. سخنران بعدی جناب آقای داکتر مجید ناصری بود که ایشان در ضمن سخنرانی بررسی تاریخی به ولسوالی اجیرستان اشاره داشت که برای بسیار از مخاطبین چیزی جدید بود و اطلاعات کافی در باره اجیرستان ارائه دادند . اجیرستان یکی از ولسوالی غزنی است شخصیتهای را در خود پرورانده است که می توان به هجویری اشاره کرد که صاحب نخستین متن عرفانی می باشد . ایشان گفت: که اجیرستان و یا هجیرستان شامل مالستان ، ناهور و جاغوری می شود که هرکدام از لحاظ منطقه ای از مناطق بزرگی است . فضائل نگاری اولین بار در غزنین به وجود آمده است و غزنین بعد از مکّه و مدینه اسم مقدس پیدا کرده است. سخنران بعدی والی سابق غزنی بود.ایشان سخنان درباره غزنین ارائه داد و در باره تخریب آثار باستانی شهر غزنین گفت : در این اواخر افراد خیر پیدا شده که مناره های غزنی را آباد می کند و به زودی آباد خواهد شد. در پایان سیمینا ر آقای موسی رضای رئیس دانشگاه خواجه عبدالله بود به جنگهای سی ساله اشاره کرد و گفت: آثار شهر باستانی شهر غزنی به کلی ویران شده است و اظهار امیدواری کرد که به همّت دولت و مردم ایثارگر نه تنها غزنین بلکه تمام شهرهای این کشور آباد خواهد شد. 

 

همایش علمی فرهنگی تبلیغی طلاّب از نگاه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(مجری برنامه آقای کاظمی)

 

 

(از چپ به راست : شاگل رضایی وکیل (نماینده پارلمان) رئیس دفتر ریاست پارلمان،معاون وزیر فرهنگ آقای مبارز راشدی ، وزیر ترانسپورت آقای نجفی جاغوری.)

 

(گروه سرود غزنی شناسی)

 

 

(جلسه مجریان برنامه قبل از برگزاری در دبیرخانه همایش کابل)

(جلسه ورایزنی با نمایندگان مجلس(پارلمان) پیش از همایش)

 

(نماینده رءیس مجلس در حال خواندن پیام آقای ابراهیمی رءیس مجلس افغانستان)

 

 

(تصویر میان برنامه وتهیه ی مصاحبه ی رسانه ها)

(پذیرای میان برنامه)

 

(جایگاه مجریان برنامه ونظارت بر جلسه)

(رءیس مؤسسه حکیم سنـایی غزنوی در حال سخنرانی ادبی وفرهنگی)

 

 

 

 

(حجـه الاسلام والمسلین رضای مؤسس دانشگاه خواجه عبدالله انصاری در هرات سخنران پایانی همایش)

(دبیرخانه همایش)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(از چپ به راست نفردوم حجه الاسلام والمسلمین عارف سعیدی استاد دانشگاه جامعه المصطفی(ص) درکابل)

 

همایش با دعای خیر آقایی رضایی به پایان رسید، ایشان از خداوند توفیق روز افزون را برای برگزار کنندگان خواستارشدند واینکه ما بتوانیم از شر دشمنان اسلام واستعمارگران نجات پیدا کنیم، این کار تلاش ووحدت وهمگرایی روحانیون ودانشجویان را می طلبد وانقلاب فرهنگی وعلمی وبرگزاری چنین همایشها وسیمینارهادر راستایی بررسی چالشها ومشکلات جامعه ی اسلامی.

این گزارش به صورت کوتاه وگذرا وگوشه های آن از نگاه تصاویر تهیه وتنظیم شد،تا باشد که ما بتوانیم با همکاری همّت وتلاش دوستان همایشهای بهتر و بیشتری را بر گزار نماییم . ومشکلات جامعه ی اسلامی وکشور خود را به بررسی گرفته وبه راهکارها ونجات از دست استعمارگران ودشمنان اسلام وقرآن برسیم.

ناگفته نماند: اینکه بعد ازهمایش نشست های رسانه ی، درتلویزیون های خصوصی ودولتی نیز برگزار شد. وتمام رسانه ها به خوبی توانستند همایش را به زبان های فارسی وپشتوتحت پوشش قرار دهند.

(تابستان1391کابل افغانستان. عبدالغفور شهیدزاده، دبیر وسردبیر مجلّه اُفق اندیشه. ومحمد جمعه کریمی مدیر سایت.)

 



برچسب‌ها:
[ سه شنبه 91/11/10 ] [ 10:29 صبح ] [ کریمی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

به وبلاک وطندار خوش آمدید
درباره وبلاگ

بازدید امروز :21
بازدید دیروز :9
کل بازدید :77312
اوقات شرعی

)http://golaviz.ir/?p=11 گل آویز